For å bygge en bærekraftig kultur, er det avgjørende å finne den
rette balansen av struktur og praksis, uten at den enkeltes
medarbeiders spillerom begrenses.
En kulturanalyse vurderer hvorvidt en organisasjons praksiser samsvarer med medarbeidernes opplevelser. I tillegg måles kvaliteten av praksisene og hvilken effekt de har i organisasjonen.
Great Place to Work har i mer enn 30 år forsket på hva som kjennetegner de aller beste organisasjonene. Fellesnevnerne er tillit, stolthet og fellesskap. Organisasjoner som lykkes med å utvikle kulturer og lederskap basert på tillit, oppnår i snitt høyere årlig avkastning enn andre sammenlignbare organisasjoner.
Hvordan er kvaliteten og effektiviteten i kulturen, og gir organisasjonens praksiser og systemer ønsket effekt? Hvor og hvordan kan dere forbedre, fornye eller styrke praksisene? Hvor trykker skoen? Er det noen områder som fungerer bedre enn systemene skulle tilsi?
Vår kulturanalyse er unik ettersom den kartlegger og analyserer fra to ulike perspektiver:
Kulturanalysen gir en omfattende kartlegging av medarbeidernes subjektive opplevelser på arbeidsplassen gjennom medarbeiderundersøkelsen Trust Index. Undersøkelsen kombinerer kvantitative og kvalitative data for å måle kvaliteten på tillit, stolthet og fellesskap i organisasjonen.
Parallelt gjennomføres en Culture Audit. Dette er en praksiskartlegging med et systematisk rammeverk og verktøy for å strukturere, analysere og utvikle organisasjonens kultur- og lederpraksiser.
Her kartlegges ni fundamentale områder som alle organisasjoner utøver på en eller annen måte. Hensikten med å gjennomføre undersøkelsen er blant annet å avdekke om arbeidsplassen har:
Dette er en grundig analyse av egne prinsipper og praksiser, som igjen blir vurdert av en nøytral tredjepart.
Les også: Slik er medarbeiderundersøkelsen steg for steg
Mange er ikke bevisste nok på hvordan alle praksisene på arbeidsplassen fungerer. Kanskje er det tilfeldigheter som har formet de som råder. Analysen av disse praksisene gir derfor innsikt, selvrefleksjon og forståelse av egen organisasjon.
Når både medarbeider- og praksisundersøkelsen er gjennomført, utfører Great Place to Work en GAP-analyse der de to undersøkelsene vurderes opp mot hverandre.
Kulturanalysen gir verdifull og ikke minst handlingsrettet innsikt ettersom den fører til en bevisstgjøring av organisasjonens praksiser. Når vi gjennomfører analysen, presenterer vi alltid våre anbefalinger for operasjonelle mål og tiltak på kort og mellomlang sikt.
La oss se på de konkrete verdiene kulturanalysen gir:
Har du lyst å lære med om kulturanalysen? Trykk på knappen under for en uforpliktende prat: