Artikkel

Reitan Retail om å bygge tillitsbasert kultur

Hvordan vi bygger kultur i Rema1000/Reitan? 
Et intervju med HR direktør Marit Sælid Johannessen  

På Great Place To Work kåringen av Norges beste arbeidsplasser i Colosseum kino nå i april holdt HR direktør i Rema 1000 et meget inspirerende innlegg om Rema 1000 kulturen. Reitan Retail har gjennom 14 år figurert øverst på listene over Norges Beste Arbeidsplasser og har vist frem en meget sterk verdi og tillitsbasert kultur. Vi er nysgjerrige på hva som er nøkkelen eller hemmeligheten bak en så sterk kultur og har bedt Marit dele litt av sine tanker og erfaringer. 

Men først litt om Marit, hvem er du og hvordan var ditt første møte med Reitan og Rema 1000?  

Jeg jobbet i Lidl Norge da REMA 1000 kjøpte Lidl i 2008, og jeg vil vel si at mitt første møte med REMA – kulturen var et aldri så lite kultursjokk. Det var allmøte med REMA-sangen på full guffe, entusiastiske eiere og ledere som snakket om tillit, drømmer og visjoner. Jeg møtte en kultur jeg tenkte jeg ville både trives i og få rom til å lykkes i. Siden har jeg vært i selskapet, og har blitt gitt muligheter hele veien. Det har vært - og er fremdeles veldig gøy å jobbe i REMA 1000 og Reitan Retail. 

Reitan og Rema 1000 kulturen er jo viden kjent. Dere var først i Norge med å fronte og snakke om verdibasert tillitsledelse og kultur. Kan du si noe om hva som var bakgrunnen for dette og hensikten med å skape dette fundamentet? 

Definisjonen på kultur hos oss er «det sett av verdier og holdninger som gjør at vi utvikler felles adferd». Kulturen er det som binder oss sammen på tvers av roller og oppgaver, og gjennom årene har vi erfart at det er en effektiv og motiverende oppskrift på hvordan man får frem det beste i folk. Denne måten å tenke på har vært våre eieres lederoppskrift og filosofi helt siden oppstart – og vår oppgave som ledere er å forsterke dette tankesettet gjennom måten vi leder på.     

Det handler om å bygge butikker og selskaper som folk ønsker å være en del av – som kunde, franchisetaker, ansatt eller samarbeidspartner. Sterke verdier, positivt menneskesyn og tillitsledelse er viktige ingredienser i kulturbygging. Kultur handler om tilhørighet, trygghet og fellesskap, men også tydelig retning, klar rolleforståelse og god struktur. Resultatet er høy trivsel, gode prestasjoner - og rom for galskap. Vi har sett at når folk blir gitt de rette forutsetningene for å lykkes, så gjør de oftest det. Reitan_ Marit Sælid Johannessen

Hva vil du si er essensen i Reitan kulturen og hvordan vil du beskrive den? 

Troen på enkeltmennesket og drivkraften i egeninteressen er kanskje noe av det viktigste i vår kultur. Det gjennomsyrer hele vår organisasjon, og er bærebjelken i vår franchisemodell. Samtidig er vi bevisst på at kultur ikke er noe man vedtar, men noe som blir til gjennom inspirerende samarbeid. Det gjør at vi jobber med å forsterke vår kultur hver eneste dag.  

En villet kultur og ledelse kommer ikke av seg selv. Hva vil du si er de viktigste grepene for å bygge kultur? 

Vi har satt trening i system, og jeg vil si at det er selve fundamentet for hvordan vi bygger både kompetanse og kultur i selskapet. Det startet med trening på å skrive prisplakater tilbake på 70-tallet. Tanken om viktigheten av å trene har fulgt oss siden.   

REMA-skolen ble etablert tidlig på 2000-tallet, og jeg tror ikke jeg er beskjeden når jeg sier at det er en av de beste fagskolene innen retail i landet – kanskje i verden? I 2023 utdannet vi over 3000 mennesker i vår filosofi, ledelse, økonomi, markedsføring, varekunnskap, holdninger og verdier. Senere etablerte vi Verdiskolen i REITAN. Som i REMA-skolen, så har også Verdiskolen egen rektor. Vi investerer i læring og utvikling av mennesker og kultur.  

Kan du gi noen konkrete eksempler på at kulturen «lever»? 

Først og fremst så lever den i gode prestasjoner. Som når vi leverer lavere priser og en mer kostnadseffektiv organisasjon enn våre konkurrenter gjør. Eller når vi tar viktige valg knyttet til dyrevelferd, palmeolje eller liknende. Det handler om at vi er få mennesker, som tar mange beslutninger. Vi er en positiv og offensiv prestasjonskultur. Verdibasert tillitsledelse er ikke «kose-ledelse»; vi stiller høye krav, men vi ser ofte at folk vokser i rollen med tilliten og ansvaret de blir gitt. Ansvar er motiverende. Det er lov til å feile. Det som ikke er så populært, er å prøve halvveis – da er man jo garantert å mislykkes. Noen ganger går det galt, men alternativet er så mye verre. Vi må være modige og ansvarlige. Kulturen lever også i form at vi synger og danser endel, og har seremonier og ritualer som vi gjennomfører for å feire og markere viktige hendelser.  

Reitan og Rema 1000 har gjennom 15 år valgt å benytte Great Place To Work sin plattform for måling. Kan du si noe om hvorfor dere valgte å måle på denne måten og hvilke erfaringer dere har gjort dere? 

GPTW har vært en viktig kontinuitetsbærer for målingen av trivsel og tillit i organisasjonen over år. Målingen er nyttig både for å følge vår egen utvikling, men også som benchmark mot andre bedrifter. Vi har hatt stort utbytte av et eksterne blikk på vår organisasjon, forslag til forbedringer og spark på leggen. Kloke og gode refleksjoner sett utenfra fra GPTW har vært viktig og nyttige for oss. Vi har stort sett hatt veldig gode resultater gjennom årene, noe som jeg opplever som et tegn på en robust kultur. Samtidig ser vi også på resultatene når vi er inne i spesielt krevende faser eller har gjort feil overfor våre egne. Det mener jeg er et sunnhetstegn på at målingen har sin berettigede plass hos oss etter så mange år, og at målingen er en aktiv bidragsyter til å stadig forbedring og utvikling av organisasjonen og kulturen vår.   

Dere fremhever at det er viktig å bygge vinnerkultur. Hva legger du i dette? 

Det handler om å utvikle mennesker i hele organisasjonen med realistisk selvbilde, selvtillit og tro på seg selv. Selvtillit er ikke noe man har, men noe man utvikler i entusiastisk samarbeid med andre, så fellesskapet er viktig. Det er det vi forsøker vi å få til hver eneste dag – å bygge store, kloke, rause og modige mennesker. Med trygge beslutningstakere i alle ledd, så er fundamentet på plass for å lykkes. For man må jo faktisk vinne, om man kan si at man har en vinnerkultur.  

Og når vi vinner, da feirer vi. Kåringen av årets butikk er årets høydepunkt for oss i REMA 1000. Da tar det helt av - med tårer og konfetti. For vi vet alle hvilken arbeidsinnsats som ligger bak den prestasjonen.