Artikkel

De 100 beste arbeidsplassene i Europa utmerker seg på ESG og bærekraft

Mange ledere synes det er utfordrende å oppnå FNs bærekraftsmål.

 I Europa merkes den trege fremgangen på ESG-området (miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold), når ansatte i ulike land vurderer hvor godt selskapene deres har klart å skape positiv forandring. Bare 51 % av de spurte mener at arbeidsgiverens beslutninger bidrar til å forbedre samfunnet, og kun 44 % sier at selskapet tar avgjørelser som gagner miljøet, ifølge en undersøkelse med 26.000 deltakere, utført av Great Place to Work®. Undersøkelsen lanseres i november.

EUs nye regler for bærekraftsrapportering (CSRD) som trer i kraft i 2025, er en utfordring for mange europeiske bedrifter. Det krever at bedriftene har gode systemer for å samle inn og rapportere informasjon om bærekraft.

Heldigvis finnes det bedrifter som allerede er gode eksempler på dette. Fortune 100 Best Companies to Work For i Europa viser hvordan bedrifter kan jobbe med bærekraft på en god måte. Disse bedriftene kan inspirere andre til å forbedre sitt eget bærekraftsarbeid.

Hva skal til for å få med de ansatte i ESG-arbeidet? 

Hvordan unngår selskaper å bli anklaget for "grønnvasking"? Svaret finner man ofte hos de ansatte. Great Place to Work har analysert resultatene for å forstå hvordan ansattes opplevelse påvirker deres tillit til ESG-mål. Resultatene viser at ledelse spiller en avgjørende rolle.

- Det starter med ledere, sier Jannik Krohn Falck, Managing Partner i Great Place to Work i Norge.
Hvem kan du påvirke? Det enkleste stedet å starte er med de som er nærmest deg — alle du jobber sammen med i din organisasjon."

Når ledere tar vare på menneskene på arbeidsplassen, kan effekten av handlingene deres bidra til utviklingen for å oppnå bedriftens ESG-mål.>

ESG-suksess gjennom lederskap

Ifølge Great Place to Work-undersøkelsen er ansatte:

  • 51 % mer tilbøyelige til å si at selskapets beslutninger gagner miljøet, hvis de tror at lederne fullt ut lever selskapets verdier.
  • 36 % mer tilbøyelige til å tro at selskapet tar beslutninger som bidrar til samfunnet, dersom de oppfatter ledere som etiske og ærlige.
  • 27 % mer tilbøyelige til å si at organisasjonen tar beslutninger som gagner miljøet, og 28 % mer tilbøyelige til å si at beslutningene gagner samfunnet, hvis de føler seg verdsatt for å prøve nye ting, uavhengig av suksess eller fiasko.

Slik setter de 100 beste selskapene standarden

Selskapene på Fortune 100 Best Companies to Work For™ i Europa viser hvordan de gode arbeidsplassene som støtter ESG, skapes. I disse selskapene er åtte av ti ansatte enige i at lederne fullt ut lever selskapets verdier, sammenlignet med bare halvparten av ansatte på andre europeiske arbeidsplasser. Videre sier åtte av ti i vinnerbedriftene at de blir feiret for å prøve noe nytt, uavhengig av om de lykkes. Blant europeiske arbeidsplasser generelt, gjelder dette kun fem av ti.

Dette er noen av praksisene som gjør at selskapene ligger foran andre:

  1. Lederlønn er koblet til ESG-resultatene

    Når ledere har klare og transparente KPIer og blir holdt ansvarlige for å oppnå ESG-mål, bygger de troverdighet og tillit.

    Hos Hilton er lederes kompensasjon, i tillegg til personlige prestasjonsmål, knyttet til KPIer som vurderer hvordan de utvikler talent, driver engasjement og møter selskapets publiserte ESG-mål.

    Hos Salesforce er en del av variabel lønn for ledere bestemt av ESG-tiltak, og med en historikk med rapportering av klimagassutslipp siden 2012, har selskapet bygget en tillitsfull relasjon med både ansatte, kunder og samarbeidspartnere.

  2. Ansatte involveres i ESG-arbeidet

    Ansatte som er aktivt involvert i å påvirke ESG-initiativer, er mer sannsynlig at føler seg knyttet til bedriftens misjon, noe som driver både innovasjon og engasjement.

    Hos Specsavers er en av visjonene til grunnleggerne å gi tilbake til samfunnet. Dette har blitt en av kjerneverdiene til selskapet, og de ansatte involveres i prosjektet «Gi syn til Tanzania», - et humanitært prosjekt hvor det hvert år samles inn brukte briller. De ansatte desinfiserer og sorterer brillene, og et team av optikere og optikerassistenter tar med seg briller og nødvendig utstyr og reiser til Tanzania. Der setter de opp «EyeCamp» og gjennomfører et tusentall av synsundersøkelser, og deler ut briller til de som trenger det.

  3. Det tilrettelegges for at ansatte skal engasjere seg i initiativene som settes

    Når ansatte får mulighet til å bidra til ESG-initiativer, kan det styrke deres engasjement og eierskap til bedriftens samfunnsansvar. I tillegg kan de ansattes ulike perspektiver og ideer bidra til mer innovative og effektive løsninger for bærekraftig utvikling.

    Hos Cisco fokuserer de ikke bare på hvordan organisasjonen kan gi tilbake til lokalsamfunnene der de har kontorer, men gjør det også mulig for ansatte å gi noe tilbake. Tre år på rad har 80 % av de ansatte deltatt i arbeidsplassens initiativer for samfunnspåvirkning.

    Hos DHL Express feirer de den globale frivillighetsdagen med et program der ansatte kan melde seg frivillig til 15 dedikerte aktiviteter sponset av DHL, - over hele verden.

 

Hvordan gjør dere det i din bedrift? Håper du nå har fått litt inspirasjon herfra som du kan ta med deg videre.

Ønsker du å lære mer om ESG-rapportering kan du høre dette webinaret med Strawberry, Lerøy Seafood og Great Place To Work.

 

Denne teksten er skrevet med utgangspunkt i Ted Kittermans artikkel.