Fremveksten av AI lover å endre livet til arbeidere over hele verden.
Europa er mer utsatt for forstyrrelser forårsaket av kunstig intelligens, ifølge en rapport fra International Monetary Fund. Utviklede land med kunnskapsarbeidere vil bli mer påvirket av fremveksten av generativ AI, men vil også ha større evne til å dra nytte av teknologien for å øke produktiviteten og skape nye virksomheter.
Europeiske arbeidere er imidlertid kanskje ikke med på dette.
Bare en tredjedel av ansatte (34 %) i en typisk europeisk arbeidsplass sier de er begeistret for å bruke AI-verktøy på jobb, ifølge en markedsundersøkelse blant mer enn 26 000 europeiske arbeidere utført av Great Place To Work®. Litt færre (25 %) sa at organisasjonen deres investerer meningsfullt i deres evne til å bruke kunstig intelligens.
Tillit en nøkkelfaktor for AI-adopsjon
Lave nivåer av tillit truer med å hindre adopsjonen av ny teknologi som AI, ifølge Edelmans 2024 Trust Barometer. I en undersøkelse av over 32 000 respondenter fant rapporten at folk fra hele verden nesten dobbelt så sannsynlig sier at innovasjon er dårlig håndtert fremfor godt håndtert.
Hvordan kan bedrifter bygge tillit for å akselerere digital transformasjon og få ansattes medvirkning? Selskapene som kom med på Fortune 100 Best Companies to Work For™ Europe List i 2024, tilbyr uvurderlige innsikter.
«Til tross for de økonomiske utfordringene de står overfor, har disse selskapene funnet måter å gi mer støtte til sine ansatte, og dermed utviklet et fundament av tillit som er avgjørende for suksess de kommende årene», sier Michael C. Bush, global administrerende direktør i Great Place To Work.
Den største forskjellen: rettferdighet
Når man sammenligner selskapene på listen med en typisk europeisk arbeidsplass, blir rettferdighet raskt en skarp kontrast.
Hos de 100 beste sier 78 % av ansatte at forfremmelser er rettferdige, sammenlignet med bare 37 % av ansatte som sa det samme ved en typisk arbeidsplass i Europa. Flere ansatte ved vinnerbedriftene sa også at de mottar en rettferdig andel av selskapets overskudd (70 % sammenlignet med 36 % på typiske arbeidsplasser), og at ledere ved deres selskap unngår å favorisere enkelte ansatte (81 % vs. bare 43 % på typiske selskaper).
Når flere ansatte føler at arbeidsplassen er rettferdig, er det mer sannsynlig at selskapene raskt tar i bruk AI-verktøy og lykkes i AI-æraen. Med arbeidere som er bekymret for hvordan AI vil påvirke jobbene deres eller begrense mulighetene deres for karrierevekst, vil selskaper med en bevist merittliste når det gjelder rettferdige forfremmelser ha flere ansatte villige til å ta en sjanse på AI-adopsjon.
Sammenhengen er også tydelig i dataene. I markedsundersøkelsen blant 26 000 europeiske arbeidere var ansatte som sa at forfremmelser på deres arbeidsplass ble tildelt rettferdig, 29 % mer sannsynlige til å være begeistret for å bruke AI-verktøy.
På samme måte var ansatte som sa at de fikk opplæring og profesjonelle utviklingsmuligheter, 30 % mer sannsynlige til å være begeistret for å bruke AI-verktøy.
Hvordan de 100 beste bygger tillit
Slik bygger selskapene som kom med på listen, sterke bånd med ansatte som fører til større smidighet og motstandskraft i hele organisasjonen:
-
Revider total kompensasjon for å sikre at alle ansatte får sin rettferdige andel
Har ansatte med samme grunnlønn også de samme mulighetene til å tjene bonuser? Gode arbeidsplasser sørger for at alle ansatte kan delta i belønningene fra bedriften.
Når ansatte tror at de mottar en rettferdig andel av selskapets overskudd, får de en større personlig interesse i produktivitetsgevinstene og den forbedrede ytelsen som ny AI-teknologi lover.
Cisco, rangert som nr. 5 på listen over multinasjonale selskaper, gjennomgår regelmessig sitt kompensasjonssystem og handler raskt for å rette opp mangler. Deres likelønningsprogram ser etter tilleggsbelønninger for ansatte, inkludert forfremmelser, bonuser og aksjeutdelinger.
Rettferdig lønn betyr ikke at alle ansatte får samme lønn. Gode selskaper tenker helhetlig på fordelene ved å jobbe for organisasjonen — og evaluerer hele tiden systemer som ikke fungerer for ansatte og deres mål. -
Invester i talentmobilitet
Gode arbeidsplasser tilbyr en kultur for kontinuerlig opplæring og utvikling som sikrer at alle ansatte har muligheter til å lære nye AI-ferdigheter og vokse inn i helt nye roller ved hjelp av AI-teknologi.
Når ansatte kan melde seg på utfordrende prosjekter eller bli med på forskjellige team, får de flere muligheter til å lære nye ferdigheter og utvikle karrieren sin. Disse erfaringene kan også spille en viktig rolle i forfremmelser og fremme av rettferdighet i hele organisasjonen.
Hos DHL Express, rangert som nr. 1 blant multinasjonale selskaper, kan ansatte delta på workshops som hjelper dem med å reflektere over tidligere prestasjoner og utvikle en karriereplan. Ansatte har også tilgang til et 360-graders tilbakemeldingsverktøy som samler tilbakemeldinger fra ledere, kolleger, direkte rapporter og kunder for å hjelpe enkeltpersoner med å bli bedre i jobben sin. Tilbakemeldingene leveres og forklares av trente coacher, og ansatte kan også samarbeide med sin leder for å bli enige om en utviklingsplan og sette mål.
Det er viktig at selskaper også tenker på hvem som har vanskeligere for å få tilgang til muligheter i organisasjonen.
Hos Cadence, rangert som nr. 20 blant multinasjonale selskaper, er et målrettet utviklingsprogram rettet mot kvinner i organisasjonen, med coaching, og et mentorprogram hjelper ansatte med å finne en mentor som kan åpne dører og hjelpe dem med å akselerere karrieren. -
Snakk åpent med ansatte om fremtiden til AI på arbeidsplassen
Ansatte vil vite hvordan kunstig intelligens vil påvirke dem. Gode arbeidsplasser sørger for at ansatte blir opplært og komfortable med å diskutere hvordan AI vil bli brukt i produkter og arbeidsflyter.
Hos Salesforce, rangert som nr. 11 blant multinasjonale selskaper, måtte alle ansatte fullføre et sertifiseringsprogram for å lære hvordan de skal snakke om kunstig intelligens og innovasjonen som skjer i selskapet. Innen to måneder etter lanseringen av programmet, hadde 92 % av alle ansatte fullført opplæringen.
Samtalen om AI bør imidlertid gå begge veier. Gode selskaper bør tilby flere måter for ansatte å gi tilbakemelding til ledere.
Salesforce-ansatte deltar i en 15-minutters undersøkelse om deres erfaring to ganger i året. Selskapet gjør undersøkelsesresultatene tilgjengelige for alle ansatte, som en del av en forpliktelse til åpenhet som driver en deltakelsesrate på 80 %. Ansatte kan filtrere resultater etter sted, leder, undersøkelsesspørsmål og mer — noe som muliggjør dypere samtaler om hva Salesforce gjør bra, og hvor de kan forbedre ansattes opplevelse.
Teksten er oversatt til norsk basert på artikkel skrevet av Ted Kitterman, Content manager hos Great Place To Work®.