Great Place To Work | Artikler

5 eksempler på hvordan kan du støtte og hjelpe medarbeiderne

Skrevet av Jannik Krohn Falck | 21.05.19

«Walking lunch», hunderom og hjelp til røykeslutt – norske arbeidsplasser tenker også på individet når de investerer i arbeidsmiljøet.

Forskning viser at medarbeiderne yter best når de opplever sikkerhet og balanse. De beste virksomhetene tenker helhetlig på medarbeiderne, altså både profesjonelt og personlig, og skjønner at ikke alle har de samme behovene.

Her er fem organisasjoner som har satt i gang tiltak for å støtte de ansatte bedre. Noen av disse tiltakene vil nok ikke passe deg og din organisasjon, men andre kan kanskje være verdt et forsøk, om dere gjør det på deres egen måte?

 

Friskuser i Canon

I Canon har de som mål å bygge en frisk og sunn organisasjon. Dette skjer gjennom prosjektet «Frisk i Canon», hvor selskapet setter bedriftshelse på agendaen gjennom ulike aktiviteter og tilbud som skal favne bredt.

Blant annet gjennomfører Canon en månedlig «walking lunch», hvor lunsjpausen benyttes til å gå tur og nyte lunsjen utendørs. For ansatte som er glad i å løfte vekter, tilbyr Canon styrketrening med en instruktør fra Sats. Dette skjer i Canons treningsrom, som for øvrig kan benyttes av medarbeiderne før eller etter kontortiden.

I tillegg tilbyr Canon veiledet meditasjon og fast massasje annenhver uke. Også kostholdet er i fokus, og organisasjonen har en tett dialog med kantinen for å tilby sunn jobbmat. Dette inkluderer dessuten ukentlige presentasjoner av sunne middagstips i kantinen, og artikler på intranettet med «månedens helsetips».

 

Ice møter endringer med tillit og fleksibilitet

Ice ønsker å gjøre det enkelt for de ansatte å kombinere arbeids- og privatliv. Denne tilretteleggingen baseres i stor grad på gjensidig tillit. Dersom medarbeiderne leverer og når målene sine, kan de velge hvor og når de utfører jobben. Derfor får alle ansatte i Ice full fleksibilitet og tillit til å legge opp arbeidsdagen slik de selv ønsker.

DNA-direktør i Ice, Mette Hopsdal, fortalte under kåringen av Norges beste arbeidsplasser at ordningen har en klar hensikt:

– Det viktigste å fokusere på i en tid med mange endringer, er folkene som faktisk skal kjenne på disse endringene. Det du må gjøre, er å være tett nok på medarbeiderne slik at du skjønner hva de er opptatte av. Hvis de føler at jobb og privatliv spiller på lag, og at de står støtt, vil de kunne forholde seg til endringene som kommer.

 

Familiefokus i Uniconsult

I Uniconsult oppfordres de ansatte til å ta med familien på arrangementer. Blant annet inviteres det til skihelger der det legges opp til god balanse mellom egentid og felles aktiviteter. For barna arrangeres det skiskole på dagtid, og diverse aktiviteter og konkurranser på kvelden. Uniconsult sørger også for barnepass, slik at de voksne kan hygge seg sammen etter leggetid.

Uniconsult inviterer også familiene til sommerfester og fjellturer med diverse aktiviteter, og selskapet stiller kontorlokalet til disposisjon uten kostnad til anledninger som jubileer, konfirmasjon og dåp. Dessuten arrangerer Uniconsult åpent hus hver 17. mai, hvor lokalet pyntes for familier som ønsker å samles.

 

Lengre sommerhelger i Bristol-Myers Squibb

For å gi medarbeiderne muligheten til å reise bort i sommerhelgene, har Bristol-Myers Squibb innført sommertid for alle ansatte i perioden 25. mai til 7. september. Såfremt de ansatte gjennomfører arbeidsoppgavene i løpet av uken, kan de avslutte jobben til fredagslunsjen i denne perioden. I tillegg har kontorbaserte medarbeidere muligheten til å jobbe hjemmefra to dager i uken.

BristolMyers Squibb har også lansert et assistanseprogram for ansatte som tilbyr kostnadsfri støtte til de som går gjennom vanskelige perioder. Programmet tilbyr elementer som støtte til røykeslutt, og andre tiltak for å balansere arbeids- og familieliv.

 

Hundedager i One Mars

I One Mars (Mars Norge og Royal Canin Norge) kan medarbeiderne ta med bestevennen på jobb. Selskapet har faktisk et eget hunderom på kontoret med plass til ti firbeinte om gangen, hvor medarbeiderne kan booke plass via Outlook. Hundene har en egen inngang, slik at ordningen ikke går utover andre medarbeidere og eventuelle allergikere.

Ordningen skal gi medarbeiderne et naturlig samtaleemne (greit når samtalen rundt kaffemaskinen dør hen), og muligheten til avbrekk og bevegelse når de hilser på hundene. Dette skal bidra til å redusere stress, og øke samarbeidet mellom medarbeiderne og produktiviteten.


Ønsker du å lære mer fra Norges beste arbeidsplasser? Last ned årets rapport ved å trykke på knappen under!