Jobbforming eller «jobcrafting» kan defineres som fysiske og kognitive endringer individer gjør i oppgaver eller relasjoner som har med jobben deres å gjøre (Wrzesniewski og Dutton, 2001).
Hvordan ønsker du å ha det på jobb? Hva trives du med? Hva gir deg energi? Hvilke oppgaver ønsker du mer av? Får du brukt dine sterke sider? Har du noen mulighet for å påvirke arbeidshverdagen?
Mange medarbeidere er svært engasjerte og har høy grad av lojalitet og forpliktelse. De er svært dedikerte og har stor interesse for fagområdet de jobber med. Disse medarbeiderne vil ofte prøve å få jobben til å passe enda mer til deres ferdigheter og interesser for dermed å øke jobbtilfredsheten. Det er verdifullt for alle parter at medarbeiderne får benyttet sin kompetanse og sine styrker på best mulig måte (Amy Wrzesniewski, 2010).
Det skilles også mellom forvaltere som gjør jobben sin i henhold til tradisjonell jobbeskrivelse og som ikke utvikler den, fornøyde nyskapere som aksepterer hensikten med rollen men endrer detaljer på hvordan jobben gjøres og til slutt rolle-innovatører som endrer hele rollen sin (Schein, 1971).
Det kan være flere grunner til at du ønsker å utvide grensene for jobbinstruksen. Du kan ha et ønske om å ha færre oppgaver, utvidete eller mindre omfang av oppgaver eller endre på utførelsen av oppgavene. Videre kan det være at du ønsker å endre på samarbeidsmåter eller kognitivt endre arbeidet ved å tenke annerledes om oppgavene.
Muligheten for å tilpasse oppgavene avhenger delvis av samarbeidet du har til din leder og delvis avhenger det av din jobbutførelse (Clegg og Spencer, 2007).
Her kommer noen tips til deg som ønsker å gjøre noen endringer slik at du blir mer fornøyd (K. Brooks, 2012):
Dette kan også gjøres felles i et team. Å gå gjennom hvilke oppgaver den enkelte trives med og har kompetanse på kan gi gjensidig forståelse for hverandres oppgaver, kompetanse og arbeidshverdag. Kanskje kan dere bytte oppgaver, forenkle, automatisere eller sette ut oppgaver (K. Brooks, 2012).
For å få med lederen din på ønskete eller påkrevde endringer eller effektivisering av oppgavene gjelder det å ha en god kommunikasjon. Forstår leder at dette kan bli positivt for organisasjonen også kan det være enklere å få gjennomslag.